Podsumowanie 15 dni postu Dąbrowskiej: efekty, przebieg diety i pierwsze wrażenia

Na naszym Instagramie rzuciłam wyzwanie #48Dni. Postanowiłam, ze do lutowego, urodzinowego weekendu zrobię coś dla siebie. I przy okazji pozbędę się nadmiaru kilogramów. Wyzwanie podjęłam 8 stycznia, a tydzień później przeszłam na osławiony post Dąbrowskiej.


Czym jest detoks? Jak się po nim czuję? Co jem i komu polecam post?


Nie będę się rozpisywać o szczegółach diety, bo wystarczy wpisać w wyszukiwarkę „zasady postu dąbrowskiej” i znajdziecie mnóstwo stron opisujących co jest dozwolone, a co zabronione podczas detoksu organizmu. W skrócie powiem, że jem wyłącznie warzywa (z wyjątkiem ziemniaków, batatów, strączków), a także grejpfruty i jabłka. Piję cykorie, zioła i wodę. Używam ziół. I to by było na tyle. Naprawdę!

Zazwyczaj post trwa 14/21/42 dni. Dąbrowska zaleca 6 tygodni detoksu, ja planuję dni 30. Dlaczego? Ot, tak. W minioną niedzielę minęła połowa założonego czasu, więc uznałam, ze czas najwyższy na podsumowanie. Zwłaszcza, że każdy dzień opisuję – od posiłków, przez samopoczucie, aż do efektów.


Przebieg oczyszczania


  • 1-4 dzień

Zaczęłam z przytupem, ale już pierwszego dnia poczułam brak energii i ogromny ból głowy. Migrena utrzymywała się do dnia czwartego, i najprawdopodobniej był to efekt odstawienia kawy. Dodatkowo czułam się senna, zmęczona, wszystko robiłam  dwukrotni wolniej. Spałam znacznie więcej nić zwykle i odczuwałam mocniej niż zawsze chłód. Słowem – spałam ubrana w dres i najcieplejsze skarpety!

Ale co ciekawe: wcale nie byłam głodna. Jadłam warzywa z zadowoleniem, głównie pochłaniając zupy kremy. Ze wszystkiego (włoszczyzna, dynia, marchewka, pomidor). Wówczas jeszcze nie używałam ziół, więc jedynie soliłam i pieprzyłam.

  • 5-7 dzień

Zanotowałam w pamiętniku „energia wróciła, choć pobudki są trudne nadal”. I taka jest prawda; bóle głowy zniknęły, i powolutku przestałam mieć smaki na cokolwiek. Czasem myślę o mięsie i rybach, bo jestem absolutną ich fanką, ale nadal bez trudu wcinam zieleninę. Paśnik, jak to nazwał mój Mąż.

Już wiem na pewno, że nie będę pić soczków zalecanych w diecie. Pół grejpfruta wolę zjeść do śniadania, a zamiast smoothie zrobić zupę. I w zasadzie właśnie kremy warzywne są podstawą mojego menu. Gotuję garnek i zajadam do przez cały dzień urozmaicając jabłkiem, kapustą kiszoną, sokiem z buraków.

  • 8-11 dzień

Ilonka już też się detoksuje, co dwie głowy…. Ja na przykład dowiedziałam się, że mogę używać ziół, byle czystych, bez wspomagaczy. Więc wszystko zaczęło znów smakować, bo powoli miałam wrażenie, że marchewka nie ma dla mnie tajemnic. Gotowana, parzona, pieczona, duszona. Ale już odrobina curry zmienia jej oblicze.

Co do energii i sił witalnych – jestem sobą w stu procentach. Mam energię, znów nie śpię po nocach bo oglądam lub czytam, potrafię się skoncentrować. I piję bardzo dużo wody.

  • 12-15 dzień

Dzięki weekendowi u mamy, poeksperymentowałam z jedzeniem i powstały gołąbki warzywne, zupa krem z brokułów z wędzoną papryką. No i mój ulubiony (by nie powiedzieć jedyny) deser – pieczone jabłko z cynamonem. Jem sporo, ale cały czas trzymam się liczby kalorii, maksymalnie 700 dziennie. To niewiele, zaraz ktoś powie. Ale nim zaczniecie krytykować, zerknijcie do wykładów Dąbrowskiej, w których objaśnia dlaczego taka liczba jest dobra dla oczyszczania organizmu.

No i co ważne – warzywa są mało kaloryczne, ale potrafią zapchać. Także od momentu rozpoczęcia diety ani raz nie czułam się głodna. Może znudzona, z chęcią na coś (mięcho, krewetka), ale nie głodna.


Podsumowanie detoksu po 15 dniach


Łącznie ubyło mnie 4,5 kg. Jednak to efekt nie tylko postu, ale i wcześniejszego tygodnia przygotowawczego. Największą zmianę widzę po ubraniach; weszłam już w dwie pary spodni, które leżakowały w szafce.

Dodatkowo zmianę zauważyła moja kosmetolog; ostatni raz widziała mnie trzeciego dnia postu, i dzisiaj, po dwóch tygodniach. Mówi, że cera jest w znacznie lepszej formie, i ja sama zwyczajnie wyglądam lepiej. I tak też się czuję.


I co dalej?


Oczywiście zamierzam dokończyć swoje wzywanie, i nawet wahałam się nieco, by nie zrobić dokładnie 42 dni postu. Ale urodzinowy weekend wypada w 38 dniu, więc wolę mieć tydzień na delikatne wyjście z postu, by w czasie imprezowego wypadu do Londynu nie nabawić się bólów brzucha czy biegunek.

Wiem, że będę miała przerwę między 24 lutego, a 4 marca. To dokładnie 9 dni, a przede wszystkim dwa weekendy, podczas których na pewno pojawi się alkohol (urodziny, hello), a i może ciastko. Na drogę prawą zamierzam wejść znów 5 marca i wytrwać do 3 kwietnia. Bo to data naszego wylotu do Lizbony. Nie oznacza to jednak, że wrócę w tym czasie do detoksu, bo jest to zabronione po tak krótkiej przerwie. Najpewniej zastosuję dietę naprzemienną warzywno-białkową.

Trzymajcie kciuki za moje plany!


Komu polecam post Dąbrowskiej


Jeżeli taki szalony mięsożerca i rybożerca jak ja daje radę, to uwierzcie – Wy też możecie. Mój sposób na wytrwanie – trzeba przestać myśleć o jedzeniu. Stosować się do zaleceń i powiedzieć sobie, że przecież żarło nie może nami kierować. Detoks działa nie tylko na kilogramy, ale oczyszcza ciało i poprawia kondycję. To jest dla ludzi!

Jeśli myślicie, by zacząć, to zalecam tydzień przygotowania – zmniejszenie ilości mięsa, nabiału, cukrów i kawy. No i zacznijcie w piątek, by mieć weekend na ewentualne drzemki i gorsze samopoczucie.

No i co bardzo ważne – dietę stosujcie wówczas, kiedy jesteście w pełni zdrowe. A jeżeli macie wątpliwości, to koniecznie skonsultujcie się z lekarzem.

  • Ja mam tylko jedno, ale jeśli chodzi o ostatnie zdanie. Post jest właśnie dla osób z problemami zdrowotnymi, bo to poniekąd on pomaga nam się wyleczyć. Jeśli więc ktoś jest w 100% zdrowy to owszem, oczyści się, zgubi kilogramy – ale głównym założeniem postu jest regeneracja organizmu obciążonego chorobami. Warto jednak doczytać przy jakich dolegliwościach absolutnie trzeba go unikać. Co więcej – post jest wręcz zalecany dla osób z Hashimoto 🙂

    • Lena&Lona

      Olga, powiem tak – jestem bardzo ostrożna w polecaniu komukolwiek diety, jeśli cierpi na jakąkolwiek dolegliwość. nie jestem lekarzem, i uważam, że nim ktoś taki się zdecyduje, powinien się udać do specjalisty. Wiem, że w książce, i w necie, i w filmikach dr Dąbrowska poleca. Ale każdy przypadek jest inny 🙂
      i nie biorę na siebie odpowiedzialności, bom nie doktor:))

    • Milena Paciorak

      chyba mi gdzieś komentarz uciekł, więc jeszcze raz:)
      nie jestem lekarzem, i w żadnym razie nie wezmę na siebie odpowiedzialności polecania diety komukolwiek z jakąkolwiek dolegliwością. wiem, że w książce, w necie, na filmikach Dąbrowska poleca na różne schorzenia, ale każdy przypadek jest inny i uważam, że należy skonsultować dietę z lekarzem specjalista, w szczególności, jeśli nie jesteśmy w pełni zdrowi:)

  • Mam zamiar skusić się na post po opiniach Sonii Bohosiewicz 😀 Ale to dopiero po ciąży i karmieniu 🙂

    • Milena Paciorak

      oj, zdecydowanie:))))

  • Aaaaaa ale mnie nakrecilas. Oczywiscie trzymam kciuki i mam wielka ochote zaczac ta diete 😉

    • Milena Paciorak

      to mam nadzieję, że pozytywnie i w sam raz na wiosnę!

  • agnieszka

    Możecie napisać co jadłyście na śniadania mam z tym największy problem

    • Milena

      Ja dzień wcześniej często gotuje warzywa, i rano robię zupę krem – jest na śniadanie. Ewentualnie sałatki:) Ilonka preferuje wyciskane soki.

Podobne wpisy

Strona, którą właśnie przeglądasz wykorzystuje pliki cookies. Ich wykorzystanie możesz modyfikować w ustawieniach swojej przeglądarki
Akceptuj Cookie.
x